“We maken toerisme waardevol voor iedereen in Maasgouw”

Meer toeristen trekken is voor de gemeente Maasgouw niet langer een doel op zich. Recreatie en toerisme moet op de eerste plaats waardevol zijn. Voor ondernemers, bezoekers, maar vooral voor onze eigen inwoners en voor de omgeving waarin zij recreëren. “In ons nieuwe beleid brengen we die verschillende belangen met elkaar in balans”, zeggen beleidsmedewerkers Simone Janissen en Anouk Pouwels.

De stip op de horizon is gezet: Maasgouw wil een gemeente zijn waar je niet alleen geweldig kunt wonen, maar ook heerlijk kan recreëren. Omdat vrije tijd een grondrecht is, willen we inwoners en bezoekers ook de mogelijkheden bieden om te genieten. In de natuur en op het water bijvoorbeeld. Of tijdens een evenement of museumbezoek.

Die mogelijkheden ontstaan natuurlijk niet vanzelf.

Simone Janissen en Anouk Pouwels ontwikkelen in Maasgouw recreatief beleid dat ertoe bijdraagt dat u zich gezond en energiek voelt. Dat u er als inwoner op uit gaat om te ontspannen en trots bent op de omgeving waarin u woont. Maar ook dat (horeca)ondernemers in Maasgouw een boterham kunnen verdienen terwijl u van uw vrije tijd geniet.

Mede dankzij de inspanningen van de twee beleidsmedewerkers Recreatie & Toerisme is het vrijetijdsaanbod voor inwoners en bezoekers rijk en gevarieerd. Zo zijn er aantrekkelijke wandel- en fietsroutes, passantenhavens, evenementen, musea, en (fiets)cafés en restaurants. “Toerisme versterkt de leefbaarheid en is goed voor alles en iedereen”, stellen Simone en Anouk.

Simone en Anouk
Anouk Pouwels en Simone Janissen

Onze inwoners centraal

Tot voor kort richtte het toeristisch beleid in Maasgouw zich vooral op het stimuleren van bedrijvigheid, het creëren van extra aanbod en voorzieningen om meer toeristen te trekken. Het economische belang stond voorop. “Maar dat inzicht is veranderd”, vertellen de beleidsmedewerkers. De landelijke visie Perspectief 2030 zegt het heel duidelijk: elke inwoner van Nederland moet kunnen profiteren van toerisme. Simone: “De uitgangspunten van deze visie hebben we vertaald naar Maasgouw. In 2022 hebben we uitvoerig onderzoek gedaan onder inwoners, bezoekers en bedrijven. De uitkomsten hiervan vormen de basis voor ons nieuwe beleid, dat de gemeenteraad afgelopen december heeft vastgesteld: Waardevol Toerisme Maasgouw.”

Anouk licht toe: “We kijken nu veel meer naar onze eigen inwoners en hun leefomgeving. Wonen, natuur, cultuur, economie, verkeer: toerisme raakt alles en iedereen. Dat is ook de reden waarom we het nieuwe beleid samen met onze vakcollega’s van andere beleidsterreinen hebben ontwikkeld. Alles draait om een gezonde balans.”

Maatwerk in toerisme

In het nieuwe beleid worden negen focusgebieden aangewezen, plekken die vragen om speciale aandacht en gemeentelijke regie. Bijvoorbeeld omdat ze teveel toeristen trekken en daardoor beschermd moeten worden. Of omdat ze juist behoefte hebben aan een nieuwe, toeristische impuls. Als pilot is Ohé en Laak tot focusgebied bestempeld. Inwoners van deze kern zijn gehecht aan hun rust en zitten niet te wachten op nog meer grootschalig toerisme, zo bleek uit een enquête. “Samen met de bewoners hebben we een beleidsplan gemaakt waarin die wens wordt gerespecteerd. In Ohé en Laak is alleen ruimte voor kleinschalig toerisme, initiatieven die de rust en natuurlijke omgeving niet verstoren”, vertelt Simone.

Acties in 2024

Om goed in te kunnen spelen op de actualiteit, bekijkt de gemeente nu elk jaar opnieuw welke plannen ze wil realiseren. Voor 2024 zijn de acties uitgezet. Zo laten we momenteel een promotiefilm over Maasgouw maken, die de mooiste en meest unieke plekjes van de gemeente laat zien. Verder werkt de gemeente in regionaal verband aan de oprichting van toeristische overstappunten (TOP’s), centrale plekken in Midden-Limburg waar je als recreant je dagje uit begint en waar je bovendien terecht kunt voor een hapje en een drankje en een sanitaire stop. “Op deze manier kunnen we bezoekers beter spreiden in de regio. Terwijl we drukke, kwetsbare gebieden ontzien, kunnen we het toerisme op andere plekken juist stimuleren”, zo legt Anouk uit.

Ook de veiligheid op het water staat voor Maasgouw hoog op de agenda. Simone: “We merken dat het steeds drukker wordt op het water. Reden voor een onderzoek. De komende tijd gaan we met diverse stakeholders in gesprek om te bekijken hoe het ervoor staat met de veiligheid.”

Midden in de samenleving

Beleid ontwikkelen. Sparren met collega’s, inwoners, ondernemers en belangengroeperingen. Of zorgen voor toeristische bewegwijzering. Het is de afwisseling die het werk voor Simone en Anouk de moeite waard maakt.  “Water, natuur en cultuur: ons mooie Maasgouw heeft het allemaal. Het nieuwe beleid maakt de uitdaging alleen maar interessanter. ‘Meer-meer-meer’ is niet langer het uitgangspunt als het over toerisme gaat. Wat telt is de kwaliteit van het aanbod. Ook bij het subsidiëren van evenementen gaan we het vizier verleggen. We hebben dan niet alleen aandacht voor events waar veel bezoekers van buiten de gemeentegrenzen op afkomen. Ook kleinschalige initiatieven voor onze eigen inwoners juichen we van harte toe. Zo geven we recreatie en toerisme de plek waar het thuishoort: midden in de samenleving.”