Standpunt gemeenteraad over toekomst Clausgebied en omgeving

Op 9 juli besprak de gemeenteraad het onderzoeksrapport ‘Toekomstperspectief Clausgebied en omgeving’. Dit rapport, opgesteld in opdracht van de Provincie Limburg, de gemeente Maasgouw en RWE, laat zien welke grootschalige energieprojecten in de toekomst mogelijk op het gebied afkomen en wat de ruimtelijke impact daarvan is. Hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste besluiten die de gemeenteraad heeft genomen.

Raadsvoorstel ongewijzigd vastgesteld

Door de gemeenteraad is het raadsvoorstel over de gemeentelijke standpuntbepaling over het onderzoeksrapport ongewijzigd vastgesteld. Hier vindt u de volledige tekst van het besluit dat de raad heeft genomen (agendapunt 3). Hier kunt u ook de moties inzien.

Geen derde energiecluster

Tijdens de behandeling bleek dat de gemeenteraad, net als het college van B&W, geen ruimte ziet voor een derde energiecluster in het Brachterveld. Dit is het enige overgebleven open gebied rondom Brachterbeek en de gemeente wil het huidige gebruik, het open karakter en de ruimtelijke kwaliteiten behouden. Daarom wil de gemeente Maasgouw geen nieuw, derde energiecluster met een converterstation in dit gebied. Dit standpunt is door de gemeente doorgegeven aan de Rijksoverheid die in de toekomst over een converterstation moet gaan beslissen.

Gezondheid en leefbaarheid

Inwoners van Brachterbeek maken zich zorgen over hun gezondheid en de kwaliteit van hun leefomgeving, vooral vanwege de geplande uitbreiding van het hoogspanningsnetwerk. De gemeenteraad wil een onafhankelijk onderzoek laten doen naar de gezondheidssituatie in  Brachterbeek. Daarom wordt de GGD Limburg-Noord gevraagd om in 2024 een voorstel voor dit onderzoek te maken.

Ondergrondse bekabeling hoogspanningstrajecten

Bij de aanleg van hoogspanningslijnen kiest TenneT nu nog vaak voor bovengrondse masten. De aanleg van ondergrondse opties wordt niet onderzocht. Op verzoek van de gemeenteraad gaat de gemeente hierover in overleg met provincie en TenneT en daarbij aandringen op de aanleg van ondergrondse hoogspanningsleidingen in het gebied rondom Maasbracht/Brachterbeek bij nieuwe ontwikkelingen.

Verkeersontsluiting Clauscentrale

Zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn rond de Clauscentrale, de hoogspanningsstations van TenneT of industrieterrein Koeweide, wordt de initiatiefnemer van deze ontwikkelingen gevraagd om onderzoek te doen naar de verkeersgevolgen en om daarbij ook te kijken naar alternatieven voor de huidige ontsluiting van deze gebieden.

Extra investeren in groen

De gemeente gaat samen met bewoners plannen maken en uitvoeren om een stevige groene zone rondom de energieclusters te creëren en de kwaliteiten van het Brachterveld, het Vlootbeekdal en de Molengreend te verbeteren.

Inwoners goed informeren

De gemeenteraad roept de Rijksoverheid en de provincie op om inwoners op tijd te betrekken bij nieuwe energieontwikkelingen. Ook initiatiefnemers van energieprojecten zoals TenneT en RWE worden gewezen op hun op hun plicht voor goede communicatie en informatievoorziening.

De gemeente Maasgouw blijft ook inzetten op een goede informatievoorziening en communicatie voor alle ontwikkelingen rondom het energieknooppunt Clausgebied Maasbracht en omgeving. Dat gebeurt onder meer via de pagina over het energieknooppunt Clausgebied Maasbracht op de website.