"Samen maken en houden we Maasgouw groen"

Bij de gemeente moet je toch zijn om je paspoort of rijbewijs te verlengen? Klopt! Maar de lokale overheid doet nog zoveel meer voor jou. Zaken waar je misschien nog nooit aan hebt gedacht. In deze serie maak je kennis met het werk en de mensen van de gemeente Maasgouw. Vandaag: Bart Loenders, medewerker wijkbeheer.

Na zijn werk op het gemeentehuis neemt Bart lang niet altijd de snelste route naar huis. Geregeld maakt hij een omweg via de kerkdorpen van Maasgouw om te checken of de sportvelden, begraafplaatsen en speeltuintjes er netjes bijliggen. En of de bermen niet te kort gemaaid zijn. “Mensen bellen nog wel eens om door te geven dat de berm maar half of niet gemaaid is. Dan leg ik uit dat we dit tegenwoordig bewust doen. We laten het gras langer om insecten en andere beestjes een schuilplek te bieden. Minder maaien is ook beter voor de bomen en voor de waterafvoer.”

Direct schakelen

Bart Loenders is in Maasgouw het eerste aanspreekpunt voor alles wat te maken heeft met het beheer en onderhoud van de bermen, de voetbal- en tennisvelden, de speeltuinen en de begraafplaatsen in de gemeente. En die taak neemt de Posterholtenaar meer dan serieus. De medewerker wijkbeheer staat in nauwe verbinding met inwoners en verenigingen, maakt beheersplannen, stuurt en controleert aannemers en overlegt met collega-medewerkers over het beleid. Daarnaast anticipeert hij op meldingen van burgers. “Een afvaldumping op de begraafplaats, gaten in de berm of grond die is weggespoeld: dat kan van alles zijn. Door direct te schakelen met mijn collega’s van het wijkteam is het probleem veelal snel opgelost.”

Bart Loenders

Geen dag is hetzelfde. Dat maakt zijn werk juist zo mooi, zegt hij. “Ik ben nu bezig met de herinrichting van de begraafplaatsen in Linne en Maasbracht. Grind maakt plaats voor groen. Gazon, nieuwe bomen, maar ook plantenvakken met vaste planten en groene en bloeiende heesters. Voorheen was de inrichting strak en sober. Nu hebben we veel meer oog voor de natuur en willen we juist dat bezoekers de verschillende seizoenen gaan beleven. Het onderhoud wordt hierdoor ook een stuk minder intensief. Als er geen grind meer ligt, hoeven we ook geen onkruid meer weg te branden. Juist dat maakte de aanblik van de begraafplaats momenteel rommelig.”

Doorpakken

Regelmatig krijgt hij te horen dat de sportvelden in Maasgouw er prachtig bijliggen. Ook vinden burgers het fijn dat meldingen zo snel worden opgepakt. Bart krijgt er een glimlach op zijn gezicht. Het mooiste aan zijn werk vindt hij het contact met de mensen. Op de eerste plaats natuurlijk zijn collega’s van het wijkteam en Beheer Openbare Ruimte die dagelijks in de weer zijn bij het onderhoud van de kernen. Maar ook met inwoners en ondernemers. “Met bewoners in Maasbracht werk ik nu bijvoorbeeld samen bij de herinrichting van een voormalig voetbalveld. Verder hebben we de 18 rotondes in Maasgouw beschikbaar gesteld voor adoptie. Ondernemers uit de hele gemeente verzorgen de inrichting en het beheer en onderhoud en mogen in ruil daarvoor op de rotonde adverteren. Die samenwerking is een groot succes.”

Doorpakken is zijn motto. Bart Loenders laat in zijn werk niets aan het toeval over. “Als ik zie dat ergens bestrating los ligt, een straatlantaarn kapot is of een prullenbak vol zit, dan geef ik dat door aan mijn collega’s. Ook al gaat het niet om groen, we dienen allemaal hetzelfde doel: Maasgouw voor iedereen schoon en netjes houden.”