Nieuwe visie voor het havengebied

De haven van Maasbracht is een belangrijk knooppunt voor vrachtvervoer over de Maas en het Julianakanaal, waar dagelijks veel schepen aanmeren. De haven wordt vooral gebruikt voor het onderhoud, de reparatie en het tanken van schepen. Daarnaast zijn er veel bedrijven actief, wat zorgt voor werk en bedrijvigheid in de regio. Nautische ondernemers willen inspelen op verduurzaming en vragen om betere inrichting van de kades.

Natuur en landschap

Naast de zakelijke activiteiten heeft het havengebied ook een ecologische waarde. Het grenst aan een Natura 2000-gebied en wordt door verschillende diersoorten gebruikt als migratieroute. Daarnaast is het een populair gebied voor wandelaars, watersporters en sportvissers.

Wethouder Tim Snijckers: "Het havengebied van Maasbracht is een dynamisch gebied waar veel verschillende belangen samenkomen: van economische activiteiten en ecologische waarde tot recreatie. Met de nieuwe visie zorgen we ervoor dat deze belangen in balans blijven en we klaar zijn voor toekomstige ontwikkelingen, zoals de verduurzaming van de binnenvaart."

Gebiedsvisie Havengebied Maasbracht in een notendop

De binnenvaart zal de komende jaren sterk groeien, wat invloed heeft op de ontwikkeling van het havengebied Maasbracht. Met toenemende druk op ruimte voor wonen, werken en recreëren, maakt de gebiedsvisie keuzes voor de toekomst. Het gebied is verdeeld in drie delen: noord, midden en zuid.

Noord

Het noordelijk deel van het havengebied (de landtong richting de A2) wordt een rustige plek, waar natuur en recreatief gebruik centraal staan. Door groenbeheer en minder verlichting wordt de ecologie versterkt. Wandelaars zijn welkom, maar voertuigen worden geweerd. Een uitkijkpunt met kunstwerk en struinpad maken het gebied aantrekkelijker voor bezoekers. Op sommige plekken wordt de landtong iets verlaagd om de stroming van de rivier te verbeteren.

Midden

In de toekomst wordt het middengedeelte van het havengebied een levendige en duurzame haven, met scheepsreparatie en bunkering als belangrijke pijlers. Nautische bedrijfsactiviteiten staan centraal, met aandacht voor duurzame havenontwikkeling en het aanbieden van groene brandstoffen. Er wordt ruimte behouden voor watergebonden bedrijvigheid, met aandacht voor groene inrichting.

Zuid

In het zuidelijke havengebied aan de Oude Maas, grenzend aan Natura 2000-gebieden, is een duurzaam en groen recreatief cluster ontwikkeld. Met nieuwe voorzieningen zoals walstroom, oplaadpunten, riolering en afvalbeheer, wordt hier de watergebonden recreatie ondersteund. Dit zorgt ervoor dat de zuidelijke haven onderdeel blijft van een groter recreatief en toeristisch netwerk.

De gebiedsvisie is tot stand gekomen in samenwerking met nautische ondernemers, natuurorganisaties, bewoners, Rijkswaterstaat en provincie Limburg. Het college van b&w heeft de Gebiedsvisie Havengebied Maasbracht inmiddels vastgesteld. De visie is nu tot 28 november ter inzage gelegd. In het voorjaar van 2025 is het aan de gemeenteraad om een besluit te nemen over de gebiedsvisie.