‘Ik word er blij van als ik mensen heb kunnen helpen’

Als u het Sociaal wijkteam belt of binnenloopt, is de kans groot dat u Liza treft. Zij is bijna dagelijks aanwezig bij het Sociaal wijkteam en daarmee één van de vaste en ook vrolijke gezichten. Als lid van het Sociaal wijkteam ondersteunt zij inwoners. Liza: ‘ik ben graag in contact met mensen en ik word er blij van als ik mensen heb kunnen helpen.’ In dit interview vertelt Liza meer over haar werkzaamheden.

Liza: ‘Iedereen kan met allerlei soorten vragen binnenkomen. Of het nu gaat om een vervoersvraag, een zorgvraag, een vraag over de financiële situatie of een andere vraag. Ook als mensen zich zorgen maken om iemand in hun omgeving, kunnen ze aankloppen bij het Sociaal wijkteam. Ik probeer zo goed mogelijk te ondersteunen. Als eerste breng ik de situatie in kaart: wat is er precies aan de hand en welke problemen worden ervaren. De inwoner heeft vaak zelf al een oplossing in gedachten. Door goed door te vragen en de situatie in kaart te brengen kan het zijn dat er een andere oplossing is dan waar de inwoner vooraf aan dacht’. Als voorbeeld noemt Liza een inwoner die vroeg om een Omnibuzz pasje. ‘Het gaat dan om een vervoersprobleem’, legt Liza uit. ‘Het is dan belangrijk om te weten wat de vervoersbehoefte precies is. In dit geval moest de inwoner naar het ziekenhuis en naar bepaalde plekken in de gemeente Maasgouw. Voor dit soort situaties is de Wensbus heel geschikt. Hier is geen indicatie voor nodig. De inwoner was hiermee geholpen en tevreden over de oplossing.’

In het Sociaal wijkteam werken verschillende deskundigen samen. Liza is lid van het wijkteam en heeft als expertise Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning). Dit wil niet zeggen dat zij alleen vragen over de Wmo afhandelt. ‘Juist helemaal niet,’ geeft Liza aan. ‘Ook veel andere vragen pak ik op. En kan ik dat niet, dan kijk ik wie binnen ons team dat wel kan. Het geeft veel voldoening als ik mensen echt heb kunnen helpen. Natuurlijk lukt dat niet altijd, maar het is ontzettend mooi om te zien hoe ze reageren als het gelukt is.’

Het Sociaal wijkteam streeft naar laagdrempelige toegang tot hulp. ‘Er is een inloopspreekuur in Sociaal Maatschappelijk Centrum de Spil in Maasbracht. Doordat hier meerdere instanties zitten, zoals ook de bibliotheek, is het aan de buitenkant niet duidelijk waarvoor mensen komen. Sommigen vinden dat prettig. Uiteraard is de privacy gewaarborgd en vinden de gesprekken in een aparte spreekkamer plaats. Mensen die liever bellen of mailen kunnen via die manier contact opnemen. Het is ook mogelijk om een afspraak te maken op een andere locatie,’ legt Liza uit. ‘Mensen kunnen contact opnemen op een manier die bij hen past.’

‘Wat ik tot slot nog wil zeggen tegen de inwoners? Kom naar ons toe, met wat voor vraag dan ook. We hebben hier ontzettend veel expertise en kijken breed naar de vraag die er speelt. Samen met jou proberen we tot de best mogelijke oplossing te komen. Graag tot ziens!’

Meer informatie

Heeft u een vraag of zoekt u hulp? U kunt het Sociaal wijkteam bereiken via 0475 - 85 25 00 of [email protected]. Ook kunt u langs komen tijdens het inloopspreekuur in Sociaal Maatschappelijk Centrum de Spil op maandag tot en met donderdag van 9:00 tot 12:00 uur. Het adres is Suikerdoossingel 49 in Maasbracht. U bent tot niets verplicht. Meer informatie vindt u ook op de pagina Sociaal wijkteam.