“Het is fijn om een bijdrage te leveren aan vredige rustplaatsen”

In Maasgouw hebben we straten, pleinen, parken, groenstroken en weides. Maar ook gemeentelijke begraafplaatsen. Die willen we graag zo mooi mogelijk houden voor onze inwoners. Medewerkers van het team Beheer Openbare Ruimte (BOR) zijn het hele jaar bezig met onderhoud. Maar wat doet het team precies? En met welk doel? De komende tijd geven we in verschillende verhalen een beeld van de medewerkers en werkzaamheden van team BOR. Deze keer het verhaal van de begraafplaatsbeheerder.

In Maasgouw zijn in totaal 15 begraafplaatsen: 8 kerkelijke en 7 gemeentelijke. De gemeentelijke begraafplaatsen worden met zorg en toewijding onderhouden door het team Beheer Openbare Ruimte. Gedurende het hele jaar wordt er gewerkt aan het behoud van de plekken van herdenking. In Maasgouw is Olaf Goossens sinds een aantal jaren de beheerder van de gemeentelijke begraafplaatsen. Hij draagt de verantwoordelijkheid voor het dagelijkse beheer. Als aanspreekpunt voor zowel bezoekers als medewerkers van de begraafplaats, vervult Olaf zijn rol met enthousiasme en betrokkenheid.

Olaf Goossens

Wat doet een begraafplaatsbeheerder

Het takenpakket van een begraafplaatsbeheerder omvat niet alleen de dagelijkse zorg, maar strekt zich ook uit tot organisatorische aspecten. “Denk bijvoorbeeld aan het regelen van begravingen en bijbehorende werkzaamheden. Of het plaatsen van urnen”, legt Olaf uit. De beheerder is altijd op de hoogte van wat er op de begraafplaatsen gebeurt. Hij kent de planning van ceremonies, weet wanneer en hoe de graven verzorgd worden en is daarmee een baken van informatie en zorg voor de gemeente, inwoners en nabestaanden.

Kort voor de plechtigheid controleert Olaf zorgvuldig of alles in orde is, want in dit delicate werk is er geen ruimte voor fouten. Het doel is duidelijk: streven naar perfectie, met respect voor het speciale moment voor de nabestaanden. Olaf: “Als alles goed is verlopen, er geen problemen zijn en de begraafplaats er netjes uitziet, ben ik tevreden. Het geeft mij voldoening als alles naar wens is verlopen.”

Waardering

Tijdens zijn werkzaamheden heeft Olaf regelmatig contact met inwoners. Of het nu gaat om het reserveren van een graf na een sterfgeval, het plaatsen van urnen of asverstrooiingen. Olaf staat nabestaanden bij met begrip en empathie. Ook na de plechtigheden is er soms contact waarbij ze hun dank uiten voor de goede zorgen. De stilte na een koffietafel, wanneer nabestaanden zonder woorden het graf bezoeken, is voor Olaf een geruststelling dat zijn inspanningen gewaardeerd worden. “Het is een fijn gevoel om te ervaren dat ik een bijdrage kan leveren aan de vredige rustplaatsen die Maasgouw haar inwoners biedt.”

Nieuwe uitdaging

Het werken bij team BOR verloopt voor Olaf uitermate goed. Hij koestert de fijne contacten en de behulpzaamheid van zijn collega's, waardoor het werk als een waar genoegen voelt. “Als ik dit altijd zou moeten doen, zou ik het niet erg vinden.” Toch komt er binnenkort een einde aan de taken als begraafplaatsbeheerder. Olaf gaat in het nieuwe jaar aan de slag als voorman van de buitendienst van de gemeente Maasgouw. “Soms komen er kansen voorbij die je moet pakken”, vertelt Olaf “Ik zie dit als een enorme uitdaging. Tot die tijd maak ik het werk als begraafplaatsbeheerder met veel vreugde af.”

Gemeentelijke en kerkelijke begraafplaatsen

Maasgouw kent 7 gemeentelijke en 8 kerkelijke  begraafplaatsen:

Gemeentelijke begraafplaatsen:

• Beegden