Dag van de Witte Stok

15 oktober is de jaarlijkse Internationale Dag van de Witte Stok. In binnen- en buitenland vragen mensen met een visuele beperking, vaak afhankelijk van de witte stok om begrip van de medemens. Theo Roumen is hier een voorbeeld van en is lid van het Sociaal Inclusie Panel van de gemeente Maasgouw en streeft ernaar om de blindegeleidetegels onder de aandacht te brengen.

In Nederland hebben ongeveer 300.000 mensen een visuele beperking, waarvan 200.000 mensen blind of bijna blind zijn. Zij zijn in de openbare ruimte afhankelijk van de blindegeleidetegels, die als hulpmiddel dienen bij het gebruik van de witte stok.

Houd de blindegeleidetegels vrij

Helaas komt het regelmatig voor dat er auto’s, fietsen, scooters en andere obstakels, zoals reclameborden, op de blindegeleidetegels staan. Dit vormt een belemmering voor slechtzienden en blinden. Om deze reden doet het Sociaal Inclusie Panel een oproep aan iedereen om de blindegeleidetegels altijd vrij te houden.

Sociaal Inclusie Panel

Benieuwd wat het Sociaal Inclusie Panel nog meer doet? Of wil jij je inzetten binnen het Sociaal Inclusie Panel? Kijk eens op Sociaal Inclusiepanel | Gemeente Maasgouw