Commissies
De gemeenteraad kan commissies instellen voor ondersteuning en advisering. In deze commissies mogen raadsleden en niet-raadsleden zitten. Gemeente Maasgouw heeft de volgende commissies: raadscommissie, auditcommissie en de werkgeverscommissie griffie. Daarnaast is er de Rekenkamer.
Raadscommissie
De raadscommissie bereidt de besluiten van de gemeenteraad voor. In deze commissie kunnen raadsleden en niet-raadsleden zitten. Niet-raadsleden worden burgerleden genoemd.
In de commissievergadering worden technische en inhoudelijke vragen gesteld zodat raads- en commissieleden een mening kunnen vormen over het voorstel. Vaak worden de inhoudelijke vragen door een vakambtenaar van de gemeente beantwoord. De beantwoording van politieke vragen (vaak de 'waarom vragen') gebeurt door de portefeuillehouder. Afhankelijk van het onderwerp is dat de burgemeester of een wethouder.
Spreekrecht raadscommissie
De gemeenteraad vindt dat iedere inwoner van de gemeente Maasgouw iets moet kunnen zeggen over zaken die belangrijk voor hem of haar zijn en waarvan men vindt dat de politiek dit moet weten. Daarom kan iedere inwoner van de gemeente tijdens een raadscommissievergadering gebruik maken van het spreekrecht over zaken die op de agenda staan. Dit kan niet tijdens een raadsvergadering. Hieronder vindt u meer informatie over spreekrecht.
Voor meer informatie over het spreekrecht of aanmelding kunt u contact opnemen met de griffie.
Rekenkamer
De rekenkamer onderzoekt de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het gemeentebestuur. In onderzoeken beantwoordt de rekenkamer de vraag of het geld van de gemeente zinnig, zuinig en zorgvuldig is besteed.
Wet versterking decentrale rekenkamers
Sinds 1 januari 2023 is de Wet versterking decentrale rekenkamers van kracht. Met deze wet zijn de decentrale overheden, waaronder gemeenten, verplicht om (uiterlijk) per 1 januari 2024 een onafhankelijke rekenkamer in te stellen, zonder dat daarin raadsleden zitting hebben.
Werkwijze
De rekenkamer voert haar taken onafhankelijk, objectief en zorgvuldig uit. Zij vraagt bij de gemeenten alle informatie op die zij nodig heeft. De rekenkamer kan ook informatie opvragen bij instellingen die een financiële binding met de gemeente hebben. De rekenkamer rapporteert aan de gemeenteraad van Maasgouw. Openbare rapportages worden online gepubliceerd. De rekenkamer bepaalt zelf welke onderwerpen zij onderzoekt. De gemeenteraad en het college kunnen een verzoek indienen om een onderwerp te onderzoeken. Ook inwoners en bedrijven uit Maasgouw kunnen een verzoek indienen.
Klik op de infographic voor een duidelijk overzicht wat de Rekenkamer doet en hoe de Rekenkamer werkt:
Samenstelling
In de raadsvergadering van 19 december 2023 zijn de leden van de rekenkamer door de gemeenteraad benoemd.
De rekenkamer bestaat uit 3 externe leden. Hieronder vindt u de namen en nevenfuncties.
De heer J.B. (Jan) Haazen (voorzitter)
Nevenfunctie:
- President Commissaris Mtb Regio Maastricht NV (bezoldigd)
Mevrouw C.W.M. (Carmen) Geraads (lid)
Nevenfuncties:
- Adviseur Concerncontrol gemeente Eindhoven (bezoldigd)
- Penningmeester Mitzingkoor Euver de Brök, Roermond (onbezoldigd)
Mevrouw D. (Dien) Wouda-Mueters (lid)
Nevenfuncties:
- Beleidsadviseur strategie & onderwijsbeleid VISTA college (bezoldigd)
- Eigenaar bureau QRIUZ (bezoldigd)
- Lid vaststellingscommissie NTI college (bezoldigd)
Contact
De rekenkamer wordt ondersteund door de griffie.
Rekenkamer gemeente Maasgouw
Postbus 7000, 6051 DZ Maasbracht
0475 - 85 25 00
[email protected]
De auditcommissie
De auditcommissie ondersteunt de raad bij:
- het aanwijzen van accountant;
- de voorbereiding van het protocol dat de accountant gebruikt voor de controle van de jaarrekening;
- als eerste aanspreekpunt voor de accountant;
- overleggen met de accountant over de controleaanpak, de tussentijdse controle en de uitkomsten van de controles.
De auditcommissie wordt gevormd door drie raadsleden. De wethouder financiën, de concerncontroller en businesscontrollers en de griffier zijn adviseur van de auditcommissie.
Werkgeverscommissie Griffie
De raad heeft alle taken die horen bij een goed werkgeverschap voor de griffie, gedelegeerd aan de werkgeverscommissie griffie.