Bezwaar maken

Bent u het niet eens met een besluit van ons? Bijvoorbeeld met het verlenen of afwijzen van een vergunning? Dan kunt u binnen zes weken bezwaar maken.

Waar kan ik bezwaar tegen maken?

U kunt op deze pagina bezwaar maken tegen een besluit van de gemeente. 

Bent u het niet eens met een besluit over gemeentelijke belastingen of de WOZ-waarde van uw woning? Dan kunt u terecht bij de Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW).

Voordat u bezwaar maakt

Vraag voordat u bezwaar maakt eventueel het Juridisch Loket, uw rechtsbijstandsverzekeraar of een advocaat om advies. Of vraag een overleg aan met de medewerker die over het onderwerp gaat.

In een besluit staat vaak het telefoonnummer van de afdeling die het besluit heeft voorbereid. U kunt dit nummer eerst bellen voor meer informatie of om eventuele problemen te bespreken. Als u belt, heeft dit geen schorsende werking. Dit betekent dat de gevolgen van ons besluit blijven gelden. Ook krijgt u door te bellen geen extra tijd om bezwaar te maken. Telefonisch contact kan in sommige gevallen wel een oplossing bieden, zonder dat u de bezwaarprocedure moet doorlopen.

Wat moet ik doen?

Dien uw bezwaar in via onderstaande knop. Hiervoor logt u in met uw DigiD of eHerkenning.

DigiDBezwaar indienen

U kunt ook een brief sturen. Zet de volgende informatie in uw brief:

  • uw naam en adres
  • de datum van uw bezwaar
  • om welk besluit het gaat (een korte omschrijving met vermelding van het kenmerk dat boven ons besluit staat)
  • waarom u het niet eens bent met het besluit
  • uw handtekening

U stuurt uw bezwaarschrift naar de gemeente:
Postbus 7000
6050 AA Maasbracht

Hoe gaat het verder?

U krijgt van ons een brief als wij uw bezwaarschrift hebben ontvangen. Het is mogelijk dat nog iemand een belang heeft bij uw bezwaarschrift, bijvoorbeeld een vergunninghouder. Dan stellen we ook deze persoon of organisatie op de hoogte van uw bezwaarschrift en de procedure. Dit doen we om de vergunninghouder duidelijk te maken dat de vergunning nog niet definitief is. We sturen uw bezwaar met uw naam en adresgegevens aan deze persoon of organisatie. Andere informatie, zoals telefoonnummers en e-mailadressen maken we onleesbaar.

Als u een bezwaarschrift indient, dan vindt eerst premediation plaats. Premediation is een gesprek met de teamleider/behandelend ambtenaar van de gemeente. U bespreekt dan samen het besluit, uw bezwaar en mogelijke oplossingen.

Als premediation niet tot een oplossing leidt, leggen wij het bezwaar voor aan de externe commissie bezwaarschriften. Dat is een commissie die het college van burgemeester en wethouders adviseert over de afhandeling van het bezwaarschrift. Wij nemen daarna binnen twaalf weken een besluit, gerekend vanaf de uiterste datum dat u bezwaar kon indienen. Deze termijn kunnen we verlengen met zes weken. Hierover krijgt u dan bericht.

Niet eens met de beslissing

Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u binnen zes weken bij de rechtbank digitaal in beroep gaan via rechtspraak.nl (via DigiD). U kunt ook schriftelijk bij de rechtbank een beroepschrift indienen. U vindt het adres in ons besluit.

Niet op tijd beslissen

Heeft u een bezwaar ingediend en reageren wij niet op tijd? Dan kunt u ons in gebreke stellen

Een besluit stopzetten

Als u een bezwaar bij ons indient, wordt ons besluit niet stopgezet. Dat betekent dat iemand die een vergunning heeft gekregen, hier gewoon gebruik van kan maken. U kunt eventueel bij de rechtbank een voorlopige voorziening aanvragen. Dit is een spoedprocedure waarmee u de rechter vraagt de werking van een besluit uit te stellen. De rechter bepaalt of er hier belangrijke redenen voor zijn. Bijvoorbeeld als zaken niet meer terug te draaien zijn, zoals het kappen van een boom. U kunt alleen een voorlopige voorziening aanvragen als u ook een bezwaarschrift heeft ingediend.