“Belangrijk is dat de openbare ruimte veilig, leefbaar en toekomstbestendig is”

In het gemeentehuis gebeurt elke dag van alles om de leefomgeving in Maasgouw te verbeteren en te onderhouden. De projectleider beheer openbare ruimte speelt hierin een belangrijke rol. De komende tijd geven we in verschillende verhalen een beeld van de medewerkers en werkzaamheden van gemeente Maasgouw. Deze keer neemt Remy Kuijpers ons mee in de dagelijkse werkzaamheden van een projectleider beheer openbare ruimte. Hij is verantwoordelijk voor de voorbereiding, uitvoering en procesbegeleiding van diverse projecten in onze gemeente, zoals reconstructies en het vergroenen van schoolpleinen.

“Een typische werkdag bestaat eigenlijk niet voor mij”, begint Remy. Als projectleider beheer openbare ruimte is zijn werk heel dynamisch. “In de voorbereiding van een project ben ik vooral bezig met het uitzetten van acties en opdrachten en het controleren van werk van derden. Daarnaast is er veel overleg. Dit gebeurt vooral op kantoor. Maar tijdens de uitvoering ben ik meer buiten op de projectlocatie en heb ik veel contact met het projectteam en controleer ik de voortgang en kwaliteit van het werk. Ook heb ik regelmatig contact met bewoners of andere belanghebbenden die vragen of opmerkingen hebben.”

Taken en Verantwoordelijkheden

“Een van de belangrijkste taken van een projectleider is de procesbewaking. Zorgen dat we alles volgens de regels doen en daarin ook regelmatig het bestuur informeren en op de hoogte houden. Daarnaast moet er gezorgd worden voor een veilige, leefbare en toekomstbestendige openbare ruimte. Planning en budget spelen hierbij ook een grote rol,” vertelt Remy. “Een goede voorbereiding is in zo’n traject heel belangrijk. Het is niet fijn als je tijdens de uitvoering tegen verassingen aanloopt die zorgen voor vertraging of extra kosten. Een project is voor mij geslaagd als het binnen het budget en de planning is gerealiseerd en de bewoners in de omgeving tevreden zijn. Zij zijn tenslotte degenen die het meest gebruik maken van de plek. Het is moeilijk om het uiteindelijk voor iedereen goed te doen, maar uiteraard is dat wel het streven.”

Remy Kuijpers
Remy Kuijpers op het vergroende schoolplein in Thorn

Recente Projecten

Een recent project was de herinrichting van de Maasstraat en omgeving in Linne, waarbij vier straten opnieuw zijn ingericht en het riool en wegdek zijn vervangen. Daarnaast is de gemeente volop bezig met het vergroenen van schoolpleinen in Heel en Thorn. “Uiteindelijk gaan we bij alle schoolpleinen in de gemeente aan de slag met de vergroening, maar de hoeveelheid varieert. De school moet tenslotte zelf het plein onderhouden. Het is een ontzettend leuk project, vooral omdat de kinderen erbij worden betrokken. Er komen leuke ideeën uit en het levert positieve reacties op. Daar doe je het voor.”

Uitdagingen

Natuurlijk zijn er ook uitdagingen waar de projectleider tegenaan loopt. Remy noemt naast planning en budget ook de beperkte ruimte buiten als grote uitdaging. “Als gemeente hebben we bepaalde ambities en doelen, in mijn werk vooral op het gebied van klimaat. Maar je moet wel de ruimte hebben om hieraan te kunnen voldoen, vooral voor groenvoorzieningen. Je kunt bijvoorbeeld niet zomaar overal een boom planten want de ruimte is soms zowel onder- als bovengronds beperkt. En daar moet je van tevoren goed over nadenken.”

Duurzaamheid

Duurzaamheid speelt overal een steeds grotere rol, ook bij de werkzaamheden van de projectleider. “We gebruiken al enige tijd duurzaam asfalt, wat minder energie nodig heeft om het te maken. En we proberen de omgeving duurzamer in te richten, door bijvoorbeeld groeiplaatsen van bomen zo in te richten dat ze minimaal 60 jaar kunnen blijven staan. We zijn continu op zoek naar nieuwe, duurzame innovaties. Warme, droge periodes worden steeds langer en regenbuien intenser. Kijk naar de huidige trends van natte periodes met veel regen. Ook daar moeten we zeker rekening mee houden en de openbare ruimte op inrichten.” Maar dat ziet Remy alleen maar als een uitdaging. “Dit werk bevalt me prima. Ik zie mezelf de komende jaren nog wel als projectleider beheer openbare ruimte. Ik maak deel uit van een geweldig team waar we veel lachen, maar er wordt ook hard gewerkt. De samenwerking met collega's binnen onze organisatie is dan ook één van de aspecten die dit werk, samen met de uitdagingen, voor mij zo bijzonder en waardevol maakt.”