Aanvragen van Wmo
De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) zorgt ervoor dat mensen kunnen deelnemen aan het dagelijkse leven en helpt mensen zo lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen. Heeft u hierbij extra ondersteuning nodig? Dan bekijkt de gemeente samen met u welke hulp voor u nodig is.
Voelt u zich eenzaam en zou u wat meer onder de mensen willen zijn? Lukt het niet meer om zelfstandig familie te bezoeken? Kunt u uw huis niet meer poetsen of heeft u problemen met het doen van de administratie? Dit zijn allemaal vragen waarbij de Wmo-klantmanager graag samen u naar mogelijke oplossingen gaat kijken. Hiervoor kunt u Wmo aanvragen.
Wmo aanvragen
Wilt u Wmo aanvragen? Dan neemt u de volgende stappen:
- U meldt dat u een hulpvraag heeft. Dat kan via onderstaand formulier (of via het Sociaal Wijkteam).
- De Wmo-klantmanager neemt vervolgens contact met u op om een (keukentafel)gesprek te plannen.
- Na dit gesprek wordt er een verslag gemaakt met daarin de gemaakte afspraak. U ondertekent dit verslag en stuurt dit terug. Pas dan heeft u de aanvraag ingediend.
- Na ondertekening ontvangt u (bij goedkeuring) een bevestiging van ons. Als alles duidelijk is, krijgt u vervolgens binnen 2 weken een brief met daarin ons besluit.
Hieronder worden deze stappen verder toegelicht.
Online meldformulier
Wilt u gebruik maken van de Wmo? Doe dan een melding via het online formulier. U kunt dit formulier ook opvragen bij het Sociaal wijkteam of bij Servicecentrum MER.
Keukentafelgesprek
Wij willen graag een goed beeld krijgen van uw situatie. Daarom maakt de Wmo-klantmanager na uw melding een afspraak met u voor een gesprek. Dit gesprek is normaal gesproken bij u thuis. We noemen dit een keukentafelgesprek. Er mag altijd een familielid of vriend bij dit gesprek zijn. U kunt ook om onafhankelijke, professionele cliëntondersteuning vragen. Dit is gratis. Het Sociaal wijkteam kan dit voor u regelen.
Tijdens het keukentafelgesprek gaat het over uw situatie. Bijvoorbeeld hoe u zich binnens- en buitenshuis verplaatst, uw contact met anderen, mantelzorg en uw financiële situatie.
Ook onderzoeken we tijdens het keukentafelgesprek wat u wél op eigen kracht kunt. Daarnaast wordt gekeken naar hulp van buren, vrienden en familie. We bespreken u bijvoorbeeld gebruik kunt maken van een maaltijdservice, de hulp van vrijwilligers of een huiskamerproject. Met hulp van de Wmo-klantmanager zoekt u een goede oplossing voor uw probleem. Als er een goede oplossing is, kunnen we uw probleem meteen oplossen en is er geen maatwerkvoorziening Wmo nodig.
Heeft u vragen? Neem dan contact op met het Sociaal wijkteam of met Servicecentrum MER.
Aanvragen maatwerkvoorziening
De Wmo-klantmanager maakt een verslag van het keukentafelgesprek. Daarin staat ook de oplossing die u samen gevonden heeft. Heeft u extra zorg of hulpmiddelen nodig via de Wmo? Dan staat in het verslag dat u recht heeft op extra hulp, een zogenaamde maatwerkvoorziening.
Bent u het met het verslag eens? Dan vult u het verder in. Zet uw handtekening eronder en stuur het terug naar de gemeente. Dit is dan direct de aanvraag voor uw maatwerkvoorziening.