Eerste bestuursvergadering Oos Genoea en Laak

Sinds een kleine maand heeft Ohé en Laak officieel een dorpsraad: ‘Oos Genoea en Laak’. Maandag 13 mei was de eerste bestuursvergadering. Reden voor een klein feestje. Richard Geelen, sinds vier jaar woonachtig in Ohé en Laak, is voorzitter van de dorpsraad. Hij vertelt over het hoe en waarom van de dorpsraad.

“Afgelopen januari was er een bijeenkomst over de Omgevingsvisie voor Ohé en Laak. We zouden toen een terugkoppeling krijgen van de enquête en de superleuke en interessante brainstormsessie over de Omgevingsvisie die we eerder gehad hadden in het dorp. Tot onze verbazing en onvrede kregen we alleen een stuk gepresenteerd over toerisme en niet over een ruimtelijke beleidsvisie in de brede zin. Die onvrede was er ook bij mij en ik heb die avond van me laten horen, net zoals overigens de nodige mede-dorpsgenoten. Omdat de gemeente dezelfde avond ook de wens uitsprak voor een dorpsraad als sparringspartner ben ik meteen naar een paar mensen toegestapt of ze een dorpsraad wilde oprichten. Wie A zeg, moet ook B zeggen natuurlijk.”

Leefbaarheidsfonds
Op de foto staan v.l.n.r.: Karin Beijer (secretaris), Maarten Tissen, Richard Geelen (voorzitter), Bart Sangers (penningmeester), Albert Griens, Roger Turlings en Maarten Meijer.

Een warm hart

“In Ohé en Laak was er al heel lang een dorpsraad in oprichting. Maar door allerlei omstandigheden kwam die niet echt van de grond. Vanaf die sessie in januari met de gemeente zijn we met 13 personen, die het dorp een warm hart toedragen, bij elkaar gekomen. We hebben vanaf toen best wel gas gegeven, want op 22 april was de dorpsraad een feit. Toen we onze handtekening gingen zetten gaf ook de notaris aan dat dat behoorlijk snel is. Maar dat past ook bij Ohé en Laak! We zijn een heel ondernemend dorp. We hebben net wat meer dan 800 inwoners en ruim 150 bedrijven, organisaties en stichtingen! Dat is best wel veel.”

Linking pin

“We willen als dorpsraad graag een linking-pin zijn tussen het dorp en de gemeente. Maar ook een schakel in het dorp zelf, dus dat we kennis krijgen van elkaar wat we doen. Eén van de eerste dingen die we daarom gaan oppakken is een agenda met activiteiten in het dorp. Een groter onderwerp is de verkeersoverlast op de Raadhuisstraat/Dorpsstraat. Daarvoor zijn we op zoek naar mensen die willen deelnemen aan de op te richten werkgroep. Sowieso zoeken we deelnemers en kartrekkers voor werkgroepen op andere actuele onderwerpen. Dus als iemand een goed idee heeft voor ons dorp, horen we dat graag. En ook natuurlijk of diegene er samen met ons mee aan de slag wil gaan!”

Iets heel moois

“Na die bijeenkomst in januari kwam dorpscontactpersoon Audrey naar me toe en gaf aan dat ze het een heel goed idee vond, een dorpsraad. Dat werd later ook met veel enthousiasme bevestigd door dorpscontactpersoon Wendy. We hebben uiteindelijk een bijdrage gekregen uit het Leefbaarheidsfonds om de dorpsraad op te richten, iets wat we zeer waarderen natuurlijk. Als er niet zoveel onvrede was geweest over de bijeenkomst in januari dan was er nu waarschijnlijk geen dorpsraad geweest. Dus eigenlijk is uit iets negatiefs, iets heel moois ontstaan.”

Ook een goed idee voor de buurt of het dorp?

Neem contact op met onze dorpscontactpersonen. Wendy is bereikbaar op 06 18 25 06 57 en Audrey op 06 57 41 59 76. E-mailen kan ook dorpscontactpersoon@gemeentemaasgouw.nl.